Wednesday, August 29, 2012

Dilema

Sekali lagi aku dilema untuk update blog kerana ketandusan idea dan sebenarnya tak tahu macam mana nak mula. Siapa yang sanggup baca you got my respect. Selagi ada usaha,cita dan daya (ayat kawan masa kat sekolah) aku cuba memuntahkan apa di dalam kepala.

I would like to start my writing with a verse from Al-Quran Surah Al-Hasyr ayat ke 18.


 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ


Maksudnya:

"Wahai orang-orang yang beriman! bertaqwalah kamu kepada Allah dan hendaklah setiap orang memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok(akhirat), dan bertaqwalah kepada Allah Maha Teliti terhadap apa yang kamu kerjakan"

Dalam setiap apa yang kita lakukan, menulis blog, buka facebook, buka twitter, pergi kedai, pergi kuliah, naik motor mahupun berbual dengan rakan, kita mesti fikirkan apa yang boleh kita dapat kebaikan daripada perlakuan kita untuk hari akhirat. DAN setiap apa perlakuan kita akan dikira di akhirat kelak.

Bukan senang sebenarnya nak dapat perasaan sebegini. Mudah untuk kita baca tetapi bukan mudah untuk kita beramal. We need to always think and think sampai ayat di atas ni meresap ke dalam kalbu. Kemudian ia akan sebati dengan diri kita, InsyaAllah. Sahabat-sahabat Rasulullah akan meminta 10 ayat Al-Quran bukan sahaja untuk dihafal tetapi untuk diamalkan. Selepas mereka yakin sudah beramal dengan ayat-ayat tersebut mereka akan meminta 10 lagi ayat daripada Rasulullah.

Kita jangan terlalu memaksa diri kita untuk jadi baik kerana kelak memakan diri sendiri. Mulakan ibadah dengan memantapkan ilmu di dada. Ilmu yang banyak baru boleh menghasilkan amalan yang berkualiti. dan pastikan ilmu yang kita dapat itu sahih dan sependapat dengan ulama muktabar. Adakalanya kita terkeliru antara ilmu yang datang dari akal manusia dengan ilmu yang datang melalui wahyu Allah menyebabkan kualiti amal kita tidak berkesan dan membuang masa.  

Ada 4 elemen penting dalam memastikan ibadah kita menjadi lebih sempurna

1. Hati
2. Aqal
3. Nafsu
4. Anggota

Keempat-empat elemen ini perlu selaras supaya kita rasa lebih bermakna bila beribadah. Mungkin ini ada kaitan dengan formula PIES seperti yang selalu dikaitkan oleh Ustaz Hasrizal dalam blognya Memilih kerjaya antara P, I, E dan S dan banyak lagi. Seriously, ini banyak membantu dalam kehidupan seharian keran secara automatik kita akan reflek setiap apa yang kita lakukan dengan keempat-empat elemen ini. 

Move to other subject

Sekarang sangat rindukan suasana di kolej. Duduk dengan kawan-kawan, makan sama-sama, bergurau, bersukan, main bola tampar, solat jemaah di surau, mendengar kuliah ilmu dan bermesyuarat(meyhhh! rindu ke meeting?).University life is the best phase in our life. Masa ni la kita nak cari identiti kita, siapa kita, kenal diri kita, bentuk karakter kita, bina kekuatan dalam diri kita dan membesarkan rangkaian signal ukhuwah. Bersyukur kehadrat Allah kerana diletakkan di satu tempat bernama Universiti Putra Malaysia yang memberi 1001 kenangan dan pelajaran yang banyak mematangkan diri ini. Ada setahun lagi untuk manfaatkan tarbiyah di sana. Mari kita HENSHIN kan diri kita dengan menambah segala ilmu ke dalam HATI(bukan akal je).Wallahua'lam.

Salam 12 Syawal 1433H/30 Ogos 2012







1 comment: